Khamis, 28 September 2023

SEBAHAGIAN TANDA TAUBAT

 ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞

SEBAHAGIAN DARI TANDA-TANDA TAUBAT (SESEORANG) ITU DITERIMA DAPAT DILIHAT DI DALAM 8 PERKARA :-

1) RASA TAKUT TERHADAP LIDAHNYA-- Lidah akan di jaga dan dihalang dari berbuat dusta, mengumpat, banyak bercakap dan akan digunakan untuk sentiasa berzikrullah dan membaca Al-Quran.

2) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN PERUTNYA -- Maka ia tidak akan memasukkan sesuatu ke dalam perutnya kecuali yang halal sekalipun sedikit.

3) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN MATANYA- Maka ia tidak akan memandang yang haram dan tidak pula memandang kepada dunia dengan pandangan kasih terhadapnya, tetapi pandangannya terhadap dunia itu adalah sebagai pengajaran.

4) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN TANGANNYA- Maka ia tidak akan mengambil yang haram, tetapi ia akan mengambil sesuatu yang membawa kepada ketaatan (kepada Allah).

5) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN KEDUA KAKINYA- Maka ia tidak akan berjalan dengan kedua-dua kakinya itu untuk perkara maksiat, tetapi ia akan berjalan untuk perkara ketaatan kepada Allah.

6) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN HATINYA- Ia akan membuangkan dari hatinya itu sifat permusuhan, marah dan hasad dengki terhadap saudara-saudara dan ia akan memasukkan ke dalam hati itu nasihat yang baik dan sifat lembut dan belas kasihan di antara orang-orang Islam.

7) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN PENDENGARANNYA- Tidak mendengar kecuali perkara yang benar.

8) RASA TAKUT TERHADAP URUSAN PERKARA-PERKARA KETAATAN (KEPADA ALLAH).

- Ia akan menjadikan perkara-perkara ketaatan itu semata-mata ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah, menjauhkan rasa riak dan berpura-pura.

Dipetik daripada buku : Membentuk Jiwa Sufi : Ajaran Tariqah Naqsyabandiyah Syeikh Muhammad Amin Al-Kurdi ra. - Muka surat : 111-112.

Penterjemah : Tuan Guru Dr Hj Jahid Bin Hj Sidek Al-Khalidi.

Cintailah Para Ulama', Pewaris Para Anbiya'

instagram | telegram : @kalam_ulama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ROH ALAM BARZAKH SALING MENZIARAHI

  1.        Firman Allah SWT dalam surah al-Syura, ayat 30 bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala b...