Khamis, 11 Oktober 2012

BERSIAP SEDIA HADAPI HARI KUPUTUSAN

Gambar hiasan

Bersiap sedia hadapi Hari Keputusan

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMED AL BAKRI

KEMUDIAN Allah SWT memberitahu bahawa azab dan kehinaan telah disediakan untuk orang yang mendustakan hari ketika mereka tidak dapat berkata-kata kerana hairan dan bingung dan tidak diizinkan untuk membuat alasan untuk melepaskan diri.

Ketika itu Allah SWT mengumpulkan orang yang terdahulu sebagaimana orang yang terkemudian pada suatu tempat. Lalu dikatakanlah kepada mereka dengan kecaman dan cacian, “Jika kamu dapat melindungi dirimu daripada seksaan Allah SWT walaupun sedikit maka lakukanlah.”

Firman Allah SWT: Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. 
(al-Mursalat: 34)

Al-Maraghi berkata: Azab dan kehinaan disediakan untuk orang yang mendustakan hari ini. Di sini mereka tidak akan memperoleh perlindungan daripada azab yang menaungi mereka.

Firman Allah SWT: Ini adalah hari, yang mereka tidak dapat berbicara (pada hari itu). (al-Mursalat: 35)

Al-Maraghi berkata: Mereka tidak dapat berkata-kata kerana kebingungan dan kehairanan.

Ibnu Kathir berkata: Iaitu tidak dapat berkata-kata.

Sayid Qutub berkata: Kedahsyatan pemandangan di sini terletak pada suasana diam membisu, menahan perasaan, ketakutan dan rasa rendah diri yang mengerikan iaitu suasana bungkam yang tidak diselangi sebarang percakapan.

Firman Allah SWT: Dan tidak diizinkan kepada mereka minta uzur sehingga mereka (dapat) minta uzur. 
(al-Mursalat: 36)

Al-Maraghi berkata: Mereka tidak diizinkan membuat sebarang alasan kerana mereka tidak mempunyai alasan dan jawapan yang benar.

Ibnu Kathir berkata: Maksudnya, mereka tidak mampu berbicara dan tidak pula diberi izin kepada mereka melakukan hal tersebut untuk memberikan alasan, tetapi hujah (dalil) telah ditegakkan ke atas mereka dan telah terbukti ungkapan atas mereka daripada kezaliman yang mereka lakukan sedang mereka tidak dapat berbicara.

Persidangan hari kiamat itu terdiri daripada beberapa keadaan dan Allah SWT, kadang-kadang menceritakan keadaan yang satu dan pada kesempatan lain menceritakan keadaan lainnya untuk menunjukkan kedahsyatan pelbagai peristiwa yang mengerikan dan juga goncangan pada hari tersebut.

Sayid Qutub berkata: Dan tidak pula dipecahkan oleh kata-kata memohon maaf kerana masa berbahas dan minta maaf telah pun luput dan berlalu.

Firman Allah SWT: Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. 
(al-Mursalat: 37)

Al-Maraghi berkata: Azab dan kehinaan disediakan untuk orang yang mendustakan apa yang diserukan kepada mereka oleh para rasul lalu diperingatkan pula kepada mereka tentang kesudahannya.

Firman Allah SWT: Ini adalah hari keputusan; (pada hari ini) kami mengumpulkan kamu dan orang-orang terdahulu. (al-Mursalat: 38)

Al-Maraghi berkata: Hari ini adalah hari yang diputuskan segala urusan makhluk dan hari dipisahkan di antara yang hak dengan yang batil. Maka diberikan kepada setiap orang yang beramal dengan balasan amalannya dalam bentuk pahala atau seksaan.

Kemudian diputuskan urusan di antara hamba dengan hamba yang lain sehingga dihukumkan yang zalim dengan kezaliman dan dikembalikan hak-hak kepadanya. Dan Kami (Allah) kumpulkan kamu bersama-sama umat sebelum kamu pada suatu tempat agar dapat diberikan keputusan di antara kamu semua sehingga diputuskan semuanya.

Ibnu Kathir berkata: Yakni dengan kekuasaan Allah SWT, Dia mengumpulkan mereka dalam satu pelataran yang mana mereka dapat didengar oleh penyeru dan dapat pula dijangkau oleh pandangan.

Sayid Qutub berkata: Hari ini ialah hari pengadilan yang memberi keputusan bukannya hari meminta maaf. Hari ini Kami kumpulkan sekalian kamu bersama-sama umat-umat manusia dahulu kala.

Firman Allah SWT: Jika kamu mempunyai tipu daya, Maka lakukanlah tipu dayamu itu terhadap-Ku. 
(al-Mursalat: 39)

Al-Maraghi berkata: Jika kamu mempunyai tipu daya untuk menolak seksaan dari dirimu, maka kamupun membuat tipu daya agar kamu dapat menyelamatkan dirimu daripada seksaan itu.

Ibnu Kathir berkata: Ini merupakan ancaman keras. Dengan kata lain, jika kamu mampu untuk menyelamatkan diri daripada genggaman-Ku dan melepaskan diri daripada hukuman-Ku maka lakukanlah kerana sesungguhnya kamu tidak akan pernah mampu untuk melakukan perkara tersebut.

Sayid Qutub berkata: Andainya kamu berkuasa membuat sesuatu maka silakanlah lakukan hal tersebut. Hari ini tiada tipu helah dan tiada daya upaya. Hanya diam bungkam menerima kecaman yang amat pedih.

Firman Allah SWT: Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. 
(al-Mursalat: 40)

Al-Maraghi berkata: Azab dan kehinaan disediakan untuk orang yang mendustakan hari kebangkitan sebab telah nampak kelemahan dan kebatilan dari apa yang telah mereka lakukan ketika di dunia dahulu.

Semoga kita menjadi hamba-Nya yang sentiasa menghayati ayat-ayat-Nya dan beriman dengan-Nya seterusnya beramal dengan segala perintah-Nya. Amin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...