DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU ( PADA HARI QIAMAT ) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Khamis, 25 Oktober 2012

Mutiara Kata – Prof. Dr Muhaya Mohamad

Mutiara Kata – Prof. Dr Muhaya Mohamad
Prof. Dr Muhaya Mohamad
Hari ini cuba lihat dgn kesedaran apa kita fikir, dengar, baca, cakap, lihat, dan rasa. Kita dikelilingi oleh orang yang programming hampir sama dengan kita. Jika negatif maka negatif lah kita. Hanya mereka yang melabur dalam minda mereka dengan ilmu dan berdoa untuk mendapat hidayah dapat keluar dari kitaran ganas negatif akan mengubah kehidupan mereka.

Ramai manusia merancang kewangan tetapi sedikit merancang kesihatan dan ketenangan minda dan jiwa. Lihat mana fokus kita hari ini. Jika kita tak sabar nak tahu berita tentang orang lain alangkah ruginya umur hari ini yangg sepatutnya digunakan mencari redha ALLAH dan bila kita mati kita tidak akan dinilai apa kita tahu tentang orang lain tetapi berapa banyak kita meningkatkan amalan dan keimanan kita.

Lihat setiap sen yang dibelanjakan, setiap saat digunakan, setiap tenaga digunakan ke arah memperbaiki diri atau mencari kesalahan orang lain, mengubah dunia dalaman kita atau nak ubah dunia luaran kita.  Bila kita mula hidup dengan kesedaran lihat bagaimana kualiti hidup kita meningkat in sya ALLAH.

Kita boleh menentukan kualiti kehidupan dengan mengubah emosi dan kita boleh mengubah emosi dengan mengubah fokus hidup kita dengan izin ALLAH  Niat dan fokus mengikut sunnah Rasulullah dalam semua aspek bukan hanya makanan sunnah tetapi amalan sunnah.

Dan lagi…

Nak tahu masa depan kita lihat adakah kita bekerja dengan fokus kepada hasil atau hanya aktiviti. Kebanyakan orang hanya nampak sibuk, buat sibuk untuk justify gaji yang dibayar.  Akhirnya dalam hidup mereka apa yg dapat amat sedikit dan mereka mula merasa iri hati pada orang lain, semakin negatif  fikiran dan hati semakin negatif hasil kehidupan dan ini jadi kitaran ganas yang memakan mereka dan keluarga.

Jadilah kita manusia yang bermanafaat dan tanya apa manafaat saya boleh beri pada orang sekeliling dan organisasi kita. kerja akan dilakukan lambat jika terlalu banyak masa.  Orang berkesan mula dari hasil yang dinginkan dalam waktu yang ada dan work backwards. Bukan buat kerja sambil lewa dan menunggu habis waktu pejabat. Pengalaman sehingga ini sesiapa yang go the extra mile memang bahagia hidup dan mereka yang jadi passesnger akan sentiasa susah dan bermasaalah.  Tahap pelajaran tiada kaitan dengan hasil kehidupan tetapi sikap menetukan hasil kehidupan

Menarik untuk wanita…

Siapa yang baca sirah akan dapati peranan wanita zaman Nabi Muhamaad saw lebih besar dari sekarang.   Jom kita jadikan baca sirah satu kewajipan agar mencintai Rasulullah saw.  Semoga maulidurrrasul ini membawa perubahan.  Tanda semua rancangan tv sempena perayaan ini yang akan menyentuh jiwa dan plan menonton bersama keluarga.

Jangan ada alasan sibuk etc. Orang yang kata takde masa sebenarnya tidak ada keutamaan dalam hidup. Fokus keutamaan hidup kepada mencari redha ALLAH dan mengasihi Rasulullah dan berdoa mendapat syufaat.

Lagi untuk wanita dan para suami…

Wang digunakan untuk kita selesa dan menjadi lebih kreatif dalam memberi manafaat dan menolong orang lain tanpa kita ada bersama mereka.  Bukan untuk bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk.  Alangkah ruginya duit yang kita dikurniakan ALLAH membeli pakaian yang mencari murka ALLAH walau jenama mewah tapi di akhirat mendapat penyeksaan.

Kaum wanita jom fokus jadi isteri taat dan para suami jaga jangan ego dan lihat isteri sebagai tempat mencari pahala dan kenangkan betapa mereka mengandung dan menyusu anak-anak serta pengorbanan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email