DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU (PADA HARI QIAMAT) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Jumaat, 1 Februari 2013

KISAH HAMBA ALLAH YANG BERIBADAH SELAMA 500 TAHUN

Gambar hiasan aje
Dari Jabir r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberitahu kami bahawa Malaikat Jibrail telah memberitahu Rasulullah s.a.w katanya:”Wahai Muhammad demi ALLAH yang mengutusmu sebagai nabi yang besar, sesungguhnya ada seorang hamba ALLAH yang beribadat selama 500 tahun di atas sebuah bukit yang lebar, panjangnya bukit itu 30 puluh hasta kali 30 hasta dan di sekelilingnya ialah air laut yang seluas 4,000 farsakh dari tiap penjuru.

Dan di situ ALLAH .w.t mengeluarkan air selebar satu jari dan dari bawah bukit dan ALLAH s.w.t juga telah menghidupkan sebuah pohon delima yang setiap hari mengeluarkan sebiji buah delima. Apabila tiba waktu petang hamba ALLAH tu pun memetik buah delima itu dan memakannya, setelah itu ia pun sembahyang. Dalam sembahyang ia telah meminta kepada ALLAH s.w.t. supaya mematikannya ketika ia dalam sujud, supaya badannya tidak disentuh oleh Bumi atau apa-apa saja sehingga tibanya hari berbangkit. Maka ALLAH s.w.t. pun menerima permintaanya.

Berkatalah malaikat lagi:”Oleh itu setiap kali kami naik turun dari langit kami melihatnya sedang sujud, kami mendapat dalam ilmu bahawa ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan di hadapkan kepada ALLAH s.w.t. lalu ALLAH s.w.t. menyuruh Malaikat:”Masukkanlah hambaKu itu ke dalam syurga dengan limpah rahmatKu:” maka berkata orang itu:”Dengan disebabkan amalku?” Maka ALLAH s.w.t. menyuruh malaikat menghitung semua amalnya dengan nikmat yang ALLAH s.w.t. berikan. Apabila penghitungan dibuat maka amal yang dibuat oleh orang itu selama 500 tahun itu telah habis apabila dikira dengan sebelah mata, yakni nikmat pengelihatan yang ALLAH s.w.t. berikan padanya, sedangkan nikmat-nikmat lain belum dikira.

Maka ALLAH s.w.t. berfirman:”Masukkan ia ke dalam neraka”. Apabila ia ditarik ke neraka maka ia pun berkata:”Ya ALLAH  masukkanlah aku ke dalam syurga dengan rahmatmMu.”Lalu ALLAH s.w.t. berfirman kepada malaikat:”Bawakan ia ke mari”.

Kemudian Allah s.w.t. bertanya orang itu:”Siapakah yang menjadikan kamu daripada tidak ada”Lalu orang itu menjawab:”Engkau ya Allah”.Kemudian Allah s.w.t. bertanya lagi:”Apakah itu kerana amalmu atau rahmatKu?”.jawab orang itu:”Ya ALLAH, dengan rahmatMu.”

ALLAH s.w.t. bertanya lagi: "Siapakah yang memberikan kekuatan sehingga 500 tahun kamu beribadat?”.Jawab orang itu:”Engkau ya ALLAH”.

ALLAH s.w.t. bertanya lagi:  "Siapakah yang menempatkan kamu di atas bukit yang di tengah-tengah lautan, dan siapakah yang mengeluarkan air tawar yang bersih dari tengah-tengah lautan yang airnya sangat masin dan siapakah yang menumbuhkan sebuah pohon delima yang mengeluarkan sebiji delima setiap hari, padahal buah itu hanya berbuah setahun sekali lalu kamu meminta supaya aku matikan kamu dalam sujud, jadi siapakah yang membuat semua itu?”

Lalu orang itu berkata:”Ya ALLAH, ya Tuhanku Engkaulah yang melakukanya.”

ALLAH s.w.t. berfirman:
”Maka semua itu adalah dengan rahmatKu dan kini Aku masukkan kamu ke dalam syurga juga adalah dengan rahmatKu.”Malaikat Jibrail berkata:”Segala sesuatu itu terjadi hanya dengan rahmat ALLAH s.w.t.

Amal yang dibuat oleh seseorang itu tidak akan dapat menyamai walaupun setitik debu sekalipun dengan nikmat yang ALLAH s.w.t. berikan pada hambaNya, oleh itu janganlah mengharapkan amal kita itu akan dapat memasukkan kita ke dalam syurga ALLAH s.w.t. sebaliknya memohonlah dengan rahmatNya.

Sebab hanya dengan rahmat ALLAH s.w.t. sajalah seseorang itu dapat memasuki syurgaNya. Apabila kita memohon kepada ALLAH s.w.t. supaya dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatNya maka mintalah supaya ALLAH s.w.t. memasukkan kita dengan rahmatNya ke dalam syurga FIRDAUS. 

Insya’Allah.

Sumber:http://mahatera.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email