DOA -doa Ku... Ya Allah....

... اشهد ان لا إله إلا الله وأشهد ان محمد رسول الله .....YA ALLAH...AMPUNKAN AKU ....Bimbinglah Aku di jalan -MU.. TETAPKAN AKU DALAM KASIH SAYANGMU, ......AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN dan DOSA-DOSAKU..DOSA DAN KESALAHAN KEDUA IBU BAPAKU..DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT....KUMPULKAN AKU BERSAMA PARA NABI DAN RASUL...YA ALLAH ...KEKALKAN AKU DAN KETURUNANKU DALAM ISLAM DAN BERIMAN KEPADAMU....YA ALLAH.YA ALLAH, HIDUPKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI, MATIKAN AKU DALAM KEADAAN MERENDAH DIRI DAN BANGKITKAN AKU (PADA HARI QIAMAT) DI DALAM GOLONGAN ORANG-ORANG YANG MERENDAH DIRI.. استغفر الله العظيم ASTAGFIRULLAHALAZZIM....سبحان الله...SUBHANALLAH ...الحمد لله..ALHAMDULILLAH...الله أكبر..ALLAHUAKHBAR.....ALLAHUMA SOLLIALA SAYIDINA MUHAMMAD....WAALA ALIMUHAMMAD..........

Sabtu, 16 Februari 2013

Teladan 20 - ISTERI UMAR ABDUL AZIZ YANG SETIA

Teladan 20 - ISTERI UMAR ABDUL AZIZ YANG SETIA
Gambar hiasan saja.
Sebaik sahaja Umar Abdul Aziz menaiki takhta sebagai pemimpin kerajaan Umayyah, dia mengembalikan semula segala harta yang dirampas oleh pemimpin sebelum ini kepada Baitul Mal. Dia juga mengembalikan sebentuk cincin yang dihadiahkan oleh Khalifah al-Walid kepadanya.

Seorang budak suruhannya yang setia, Mahazim yang begitu takjub dan terharu atas tindakan Umar bertanya, “Ya, Tuanku, apakah yang telah kau tinggalkan untuk anak-anakmu?”

ALLAH” Jawab Umar dengan ringkas dan hanya sepatah kata.

Selain itu, Umar turut meminta isterinya mengembalikan perhiasan yang diterima dari ayahnya, Khalifah Abdul Malik. Fatimah tidak membantah malah mengembalikan semua perhiasannya kepada kepada Baitulmal.

Setelah suaminya, Umar meninggal dunia, adiknya Yazid yang dilantik menjadi khalifah menawarkan kembali perhiasn yang dikembalikan itu kepadanya.

“Aku kembalikan kembalikan perhiasan itu semasa suamiku hidup. Mengapa kini harus ku ambil setelah dia meninggal dunia?” kata Fatimah.

Norziati binti Mohd Rosman
http://kisahseributeladan.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email