Isnin, 18 Februari 2013

Teladan 28 - Golongan al-Bukkain

Teladan 28 - Golongan al-Bukkain
Gambar hiasan aje
Pada suatu hari, ada tujuh sahabat datang menemui Rasulullah sebelum Perang Tabuk. Mereka ialah Salim bin Umair, Utbah bin Zaid, Abdurrahman bin Kaab Abu Laila, Amru bin al-Humam, Abdullah bin al-Mughaffal, Haramiyyun bin Abdillah, dan Irbad bin Sariyah.

Mereka memohon kepada Rasulullah agar diberikan unta atau apa sahaja tunggangan sebagai kenderaan untuk berjihad ke jalan Allah. Tetapi Rasulullah tidak mempunyai walau seekor binatang pun untuk di berikan kepada mereka. Keadaan ini menyebabkan mereka menjadi sedih, memalingkan pandangan daripada Rasulullah dan menangis kerana tidak dapat membawa bekalan pergi berperang.

Oleh itu, mereka ini dinamakan golongan al-Bukkain dan satu ayat Qur’an diwahyukan kepada Rasulullah bagi merujuk kepada golongan ini, iaitu dalam Surah At-Taubah ayat 92
“Dan tiada pula berdosa orang-orang yang datang kepadamu, supaya engkau bawa mereka (pergi berperang), lalu engkau berkata kepadanya, ‘Aku tidak memperloleh belanja untuk membawa kamu’, lalu mereka berpaling sedang airmata mereka berciciran, kerana berdukacita disebabkan tidak memperoleh belanja (untuk ikut berperang)”.

Norziati binti Mohd Rosman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SIFAT KEMURAHAN ALLAH

D i antara nama dan sifat Allah SWT adalah “Rahman”, “Rahim”, "Hannan", "Mannan", "Kareem" yang menunjukkan pa...